Казка як чинник конструювання світоглядних та моральних позицій Людини
Ключові слова:
народна казка, конструювання поведінки, класифікації казок, етапи людського розвитку, виховний зміст казки, морально-смислові орієнтири, модельАнотація
Здавна наш народ центром виховання ставив прищеплення дітям моральних цінностей, орієнтирів.
Народна педагогіка розробила унікальний засіб для морального виховання - розповідання казок.
Наш нестабільний час, коли проходять зміни суспільних поглядів, доводить важливість зберігання і передавання морального Коду нашого народу дітям. Конструювання майбутнього: суспільних відносин, образу себе, здійснюється на основі ціннісних орієнтирів, а саме ці орієнтири закладено у метафоричній формі в народних казках.
Тож казка, як носій морального Коду народу, стає напрочуд актуальним виховним засобом сучасності! В статті акцентується увага на тому, що для ефективного використання такого засобу, треба приділити увагу морально-смисловим орієнтирам, які закладені в сюжетах народних казок, та розділити їх за віковими особливостями розуміння інформації, врахувавши основні детермінанти розуміння (знання, досвід, вік, ситуацію).
У статті проаналізовано наукові дослідження з приводу вікової доцільності використання казок.
За результатами літературознавчого аналізу, емпіричного та теоретичного дослідження, викладено розроблені автором психолого-методологічні засади класифікації народних казок. А також представлено Модель «Відповідності морально-смислових орієнтирів казки соціально-віковим періодам у житті людини».