Pedagogical coaching in the modern educational process

Authors

  • A. S. Faryna завідувач кафедри суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж
  • H. I. Yerko викладач суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж
  • O. M. Halan викладач суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж
  • I. L. Kovalchyk завідувач навчально-методичного кабінету, кандидат філософських наук, доцент, Луцький педагогічний коледж
  • O. A. Kazmirchuk викладач суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж
  • O.Ye. Kurchaba викладач суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж

Keywords:

coaching, intensification of educational process, personally orientated studying, formal higher education in Ukraine

Abstract

In the article the conditions of acquiring of coaching function of pedagogical instrument are considered. The aspects of this problem, which are already being studied by Ukrainian educators - both practitioners and theorists, are outlined. The factors of the entry of coaching technology’s entering in Ukrainian educational process in XXI century are found out in the article. Conditions and nature of cooperation of the student with the coach-teacher are highlighted. Their duties and opportunities in such work are revealed. The principles of pedagogical coaching, the peculiarities of methods of work with the students, the role of coaching-technology in the formal education in Ukraine are described here.

Author Biographies

A. S. Faryna, завідувач кафедри суспільних дисциплін, Луцький педагогічний коледж

завідувач кафедри суспільних дисциплін,кандидат історичних наук, Луцький педагогічний коледж

I. L. Kovalchyk, завідувач навчально-методичного кабінету, кандидат філософських наук, доцент, Луцький педагогічний коледж

REFERENCES

  1. Bahdikian, S. (2010). Osvitni posluhy: doslidzhenniaponiattia, klasyfikatsiia, bazovi kharakterystyky. In Ekonomika,menedzhment, pidpryiemnytstvo – Economics, management, entrepreneurship,. 22 (1), 97–100. 
  2. Borova, T. (2011). Teoretychni zasady adaptyvnoho upravlinnia profesiinym rozvytkom naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu Kharkiv: SMIT. 
  3. Gollvi. T. (2007). Maksimalnaya samorealizatsiya: rabota kak vnutrennyaya igra. Moskwa: Alpina Biznes Buks. 
  4. Horuk, N. (2015). Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiia formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti studentiv. In Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 11, 99–105. 
  5. Yefimova, O., Zhytska, S. (2017). Kouchynh yak skladova osobystisno-oriientovanoho navchannia u profesiinii pidhotovtsi studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv In Naukovyi ohliad, 4 (36), 103–112. 
  6. (2014). Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu”. Vidomosti Verkhovnoi Rady, 37/38, 2004. 
  7. Konovalchuk, M. Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiianadannia osvitnikh posluh u pedahohichnykh VNZ. Retrieved from http://econf. at.ua/publ/konferencija_2016_05_19_20/sekcija_6_ socialno_gumanitarni_nauki/kouching_jak_efektina_ tekhnologija_nadannja_osvitnikh_poslug_u_ pedagogichnikh_vnz/48-1-0-998. 
  8. Nezhynska, O. (2017). Osnovy kouchynhu. Kyiv; Kharkiv: TOV “DISA PLIuS”.
  9. Poberezka, H. (2017). Kouchynh yak pedahohichna tekhnolohiia studentotsentrychnoho navchannia u VNZ.In Pedahohika profesiinoi osvity (4 (58), pp. 100–118.
  10. Protsenko, O. (2013). Kouch-tekhnolohii u formuvanni zhyttievoi kompetentnosti uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv In Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh (29 (82), pp. 330–334). 
  11. Romanova, S. (2010). Kouchynh yak nova tekhnolohiia v profesiinii osviti. In Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia (3, pp. 83–86). 
  12. Rudnytskykh, O. (2014). Kouchynh yak interaktyvna tekhnolohiia v osviti. In Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia “Pedahohika i psykholohiia”. Pedahohichni nauky (2(8), pp. 173–1760. 
  13. Riabovol, L., Hrytsenko, V., Sokurenko, O. (2018). Metodychna systema kouchynh-navchannia yurydychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. In Science and education, 2, 16–30. 
  14. Symodeiko, S. (2011). Kouchynh yak innovatsiinyi metod navchannia studentiv. In Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu (20, pp.131–133). 
  15. Stepykina, T. (2012). Metod kouchynhu v systemi shkilnoi osvity. In Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Lugansk National Taras Shevchenko University, (22 (257), ch. IV,pp. 84–91. 
  16. Surmiak, Yu., Kudryk, L. (2016). Pedahohichnyi kouchynh u pidhotovtsi studentiv-psykholohiv. In Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav, (1, pp.187–198). 
  17. Khomenko-Semenova, L. (2015). Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiia formuvannia uspishnoho studenta. In Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia (7, pp. 137–141). 
  18. Chernova, T. (2014). Formuvannia kouchynhovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia u VNZ. In Chetvertyi ukrainskyi pedahohichnyi konhres (pp. 166–172). Lviv. 
  19. Shevchuk, S., Shevchuk, O. (2016). Kouchynh yak metod navchannia studentiv u konteksti reformuvannia vyshchoi osvity Ukrainy In Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Seriia: Pedahohika (269, 257, pp. 62–65). 
  20. Dilts, R. (2006). Od przewodnika do inspiratora, czyli coaching przez duże «C». Warszawa : PINLP. 

Published

2019-12-15

How to Cite

Faryna А. С. ., Yerko Г. І., Halan О. М., Kovalchyk І. Л. ., Kazmirchuk О. А. ., & Kurchaba О. Є. . (2019). Pedagogical coaching in the modern educational process . All Ukrainian Scientific-Practical Magazine Principal of School Liceum Gymnasium, 20(6). Retrieved from https://director.npu.edu.ua/index.php/dslg/article/view/260

Issue

Section

ІННОВАЦІЙНА ШКОЛА